Tot el pensament de Rousseau es basteix sobre l'esquema del pas de
l'estat natural a l'estat de societat, amb el projecte utòpic d'un
retorn al primer sense abandonar el segon; fet que seria impossible.
Rousseau inicia un discurs que marca la separació taxativa entre un
progrés material i un progrés moral. Rousseau adverteix sobre els costos
de la socialització i la seva advertència no té simplement un caràcter
moral, sinó que implica un anàlisi sistemàtic de l'evolució de l'espècie
humana i la formació de les societats. És el primer pensador que tracta
d'explicar teòricament l'allunyament de sí i el malestar general d'una
societat avançada. Aquest desarrelament entre allò que l'home voldria
fer i allò que realment fa, és el nucli del malestar modern per a
Rousseau. La novetat de l'autor ginebrí és que és l'orde social qui
coacciona a l'home fins a fer-lo oblidar de la seva pròpia naturalesa,
els seus orígens primitius, aquells que encara ara poden observar-se en
part en els pobles salvatges. La polaritat societat-individu es desdobla
en la de naturalesa i cultura. Les societats humanes resultants de
l'evolució des d'un estat natural primitiu no són simplement la suma
dels individus que les han constituït; la seva descripció es realitza
seguint el desenvolupament de fets històrics d'orde tècnic i econòmic
que s'ha interrelacionat amb les institucions i les convencions socials.
En vida, la seva obra es considerada polèmica i l'allunya dels enciclopedistes i l'enfronta amb l'Església catòlica. Entre les seves obres més importants es troben els Discursos, Émile i El contracte social. Les seves obres autobiogràfiques són considerades precursores del romanticisme.
L'estat de la naturalesa i el pas a la societat
Segons imaginà Rousseau, l'home primitiu o natural vivia en
aïllament; per tant no posseïa una sociabilitat natural ni vivia en
guerra amb els altres. Era el bon salvatge; és a dir, la innocència
natural sense el pecat original, absència de moral, bondat innata i
igualtat. Però «aquesta condició natural és un estat que ja no existeix,
que potser mai no ha existit, que probablement no existirà mai, però
del qual és necessari tenir idees per jutjar rectament sobre el nostre
present».
El pas a l'estat de societat fa l'home menys feliç, lliure i bo. En
conseqüència, segons Rousseau, no existeix el progrés. Sorgeix lentament
la societat, i en els seus estats incipients és quan l'home se sent més
feliç. Tanmateix es perd la llibertat i sorgeixen les desigualtats en
el moment que s'estableix el dret de propietat i l'autoritat per
salvaguardar-lo. La societat és, doncs, un engany: els homes s'uneixen
perquè creuen defensar els febles però, de fet, solament defensen els
interessos dels més rics. Per tant, en Rousseau realitza una crítica a
l'econòmica i política liberal.
Un fet específic va fer possible la creació de la societat civil i
l'aparició de la desigualtat i les guerres: l'establiment de la
propietat privada. Com Locke, també en Rousseau la creació de la
societat, del govern i de les lleis, té com a fita salvaguardar la
propietat dels individus. Tanmateix, la legitimitat és molt diferent;
per a Locke, la propietat existeix des de l'estat de naturalesa i la societat
es crea amb una continuïtat lògica i per a una major seguretat d'allò
ja establert. Per a Rousseau, hi ha un trencament, una discontinuïtat no
justificada. Aquest vell tema moralista de la propietat privada com
origen dels mals socials i conseqüència d'una caiguda -el pecat
original-, s'inscriu en un context diferent perquè analitza els fets
socials específicament humans; és el desenvolupament material, econòmic i
tècnic, i la seva interrelació amb el desenvolupament moral i
intel·lectual, allò que explica la instauració de la propietat privada.
Com explica Rousseau, la idea de la propietat privada no es va formar de
cop, sinó que fou necessari un llarg procés.
Foren fets fortuïts els qui van contribuir a l'allunyament del
primitiu estat de naturalesa on l'home només vivia preocupat per la seva
conservació, portant una vida molt semblant a la dels animals, limitada
a simples sensacions, i satisfeia les seves necessitats amb els fruits
que els hi donava la naturalesa. Però el creixement demogràfic, els
treballs que es multipliquen, l'aparició de noves indústries i tasques
provoquen una certa unió i relació amb els altres. Després, l'home
construeix cases i comença a viure en família, s'uneixen unes famílies amb les altres, s'inventa el llenguatge
i es crea la primera etapa del procés de socialització. És a dir, són
les causes físiques les que obliguen a unir-se els homes per a la seva
protecció i aquestes són els primers passos per a la posterior
desigualtat. Comença la divisió sexual del treball, la dona es fa definitivament sedentària, mentre que l'home surt a proveir les necessitats comunes. És doncs, en el període Paleolític
on apareixen el primer període socialitzador de la història humana. Cal
insistir que per a Rousseau la societat és una creació artificial:
l'home no és sociable per naturalesa, no estava determinat per a la unió
amb els altres homes, res donava suport al naixement de les societats
car ni la família és una institució natural una vegada que els fills
poden procurar-se el seu sustent.
El primer pas és la transformació de l'individu mitjançant l'educació. El programa de l'Emili, o De l'educació és una obra de maduresa de Rousseau. Hi exposa el seu pensament sobre l'educació que reflecteix la seva visió de la societat. És el primer text modern que aprofundeix en les característiques de l'infant, i fa una distinció de cinc etapes de maduració que encara avui es considera vigent.
Rousseau es basa en la bondat innata de l'individu, la immersió en la
naturalesa, la no-transmissió dels prejudicis culturals, morals i
religiosos i l'individualisme. L'Emili s'educa sol (amb el seu mentor)
com el bon salvatge i reprodueix l'experiència de la novel·la Robinson Crusoe de Daniel Defoe (1719). Emili descobreix per si mateix el millor de la cultura. Sens dubte, una crítica de l'educació il·lustrada.
El contracte social
L'any 1762, la publicació de "El contracte social" de Jean-Jacques Rousseau li és motiu d'expulsió del regne de França perquè els seus plantejaments són llavor revolucionària
car reflexiona sobre la sobirania de la voluntat del poble, els
sobirans com a mandataris del poble, i de la república com a forma
perfecta de govern. Rousseau trenca amb el liberalisme de Locke,
ja que contra la idea de contracte individual amb un governant
preconitza el contracte social: el pacte entre tots els ciutadans i el
respecte de les lleis, com la millor garantia de llibertat per a tothom.
Alhora defensa el principi de la sobirania nacional, és a dir, que el
poder emana del lliure consentiment de tots els homes, expressat
mitjançant el sufragi.
En conseqüència, Rousseau crea una nova naturalesa humana, fet que li
permet superar la contradicció, inherent a l'estat social, entre les
seves inclinacions individuals i els seus deures col·lectius. Aquesta és
la primera i capital invenció de Rousseau. Té com a pivot la concepció
mateixa del sobirà, de la sobirania i de la llei que l'autor fa derivar
del contracte social. Rousseau es veu conduït, per aquesta via, a una
distinció radical entre el sobirà i el govern. La voluntat general és la
base de la institució de l'Estat: el «contracte» segons el qual un hom
sol rep el poder que en principi pertany a tots.
L'obligació social no pot estar fundada legítimament en la força.
L'únic fonament legítim de l'obligació es troba en la convenció
establerta entre tots els membres del cos que es tracta de constituir en
societat, i cada un dels quals contracta "per dir-ho així amb si
mateix", no lligant-se, en suma, més que a la seua pròpia voluntat. Tot deriva
del lliure compromís de què s'obliga. El pacte social no pot ser legítim
més que quan neix del consentiment obligadament unànime i en favor de
la comunitat, cadacú es compromet amb la resta i donant-se a tots, no es
dóna a ningú. Cadascú adquireix sobre qualsevol altre exactament el
mateix dret que li cedeix sobre si mateix. Cadascú, unint-se a tots,
només obeix a si mateix i queda, en conseqüència, lliure com abans.
La llibertat està, doncs, fora de perill; però l'obediència, sense la
qual no hi ha cos polític, també ho està. El poble en democràcia és, en
certs aspectes, el monarca; en altres és el súbdit. No pot ser monarca
més que pel seu sufragi, que són les seves voluntats. Cada membre del
cos polític és al mateix temps ciutadà i súbdit: ciutadà membre del
sobirà perquè participa en l'activitat del cos polític i súbdit perquè
obeeix a les lleis votades pel cos polític, per aquest sobirà del qual
és membre.
Importància de seua obra
La visió rousseauniana de l'educació natural del nen -seguint els passos de Locke- com educació «negativa», que deixa desenvolupar l'espontaneïtat infantil i considera la infància en la seva pròpia autonomia va inspirar tota una reforma social i pedagògica i una nova manera de comprendre la psicologia del nen. Pel que fa a la seva visió sobre l'individu com ciutadà prefigura els grans sistemes filosòfics del futur, de Kant a Hegel.
Rousseau va demostar que el desenvolupament inteŀlectual i moral de
l'home va paraŀlel a un desenvolupament material i només es possible en
la vida social. A més a més es considerat el primer gran teòric de la
modernitat que afirma que la llibertat irrenunciable de l'home només pot
desenvolupar-se dins d'un Estat organitzat i sota el sometiment a les
lleis. Aquesta visió sobre l'individu rebrà la crítica dels liberals.
La crítica liberal acusa a Rousseau d'incoherència al sometre a l'individu -eix de la seva reflexió en els Discursos-
a la voluntat coŀlectiva d'un ens moral que es forma en el Contracte;
per altra banda, la praxi del Contracte adquireix amb facilitat un biaix
totalitari perquè el sobirà té la facultat de poder «obligar a ser
lliures». A més, Rousseau no contempla i, fins i tot, rebutja qualsevol
mena de sistema representatiu, de partits polítics, de tot cos intermedi
entre l'individu i l'Estat, i, per altra banda, en la seva defensa
d'una religió civil en les darreres pàgines del Contracte,
apareix, al costat d'una clara defensa de la tolerància religiosa, un
cert biaix d'intolerància civil. Tot plegat fa comprensible el temor
liberal de què l'harmonia entre els interessos individuals i els
coŀlectius tingui algunca cosa a veure amb la perfecció i el final dels
conflictes que s'assoleix a través de la mort i de l'ús de la força.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada